vrijdag 14 juni 2013

Mura gefinished, target set, Yellowbrick dead, Inge geeft arm oefeningen, bootje op zee

Goedemorgen allemaal,
Mura is gefinished, vast met veel lawaai. Maar, dat geeft me een target, zie onderstaande mail van Dick:
"Volgens mijn berekeningen moet Jac dinsdag de 18e voor 14.00 utc finishen om die Italiaan te verslaan. Hij moet om 15.00 utc finishen om mijn tijd met de JAGER te verbeteren. Toch twee mooie doelstellingen, moet hem een beetje prikkelen. Groet, Dick"
De route die ik uitgezet heb, over de Nantucket shoals heen (kan alleen bij licht weer) heeft een afstand van 533 mijl. Volgens Dick's berekening heb ik nog 101 uur om Mura te treiteren. Als de wind meewerkt kan dat. Momenteel ben ik aan het kruisen in heel ligt weer met een VMG van 3.0, maar dat blijft natuurlijk niet zo. Hmmm. Spannend maar realistisch haalbaar. Dit wordt spannend, leuk, een doel.
Verder bericht van Nick Farrel van Yellowbrick:
"I would very strongly suggest you DO NOT open up the unit. The easiest
thing is for you to email us positions, perhaps every 4 or 6 hours,
and we can plot them on the map manually."
Oké oké, ik houd mijn klusgrage handjes wel in mijn zak, grumble, maar wel hulp dus ook van die kant, tof. Hij vraagt me of de tracker nog iets doet, nee gast, er zwemmen vissen in rond, duhhuh, ik heb nu een aquarium aan het hek hangen.
Dan is daar zus Inge om de bocht:
"Hey Jac,
echt vervelend die schouders. Tja, ik weet natuurlijk zo op afstand niet zo goed of de spieren voor zo'n zeurende pijn zorgen of de pezen/kapsels, maar ik heb wel een aantal oefeningen die voor beide geschikt zijn. Als je echt een frozen shoulder hebt zoals ik ergens een keer las, dan zullen de oefeningen veel minder werken (aan de andere kant; een echte frozen shoulder had je niet mee door kunnen zeilen, want dan is het optillen van je onderarm al een hel).
Het belangrijkste is dat het goed warm gehouden wordt met zo min mogelijk tocht erop (ja, leuk he? Midden op de oceaan...) Je kunt misschien kijken of je een extra sjaal/thermohemd over je schouders kan knopen en daar dan het liefst een winddicht jack over met hoge (dichte) kraag. Met de oefeningen is het vooral belangrijk om de doorbloeding(spierstofwisseling) goed op gang te brengen, wat betekent dat je kleine , lichte oefeningen doet, alleen dan veel herhalingen achter elkaar.
Het werkt het beste om de volgende oefeningen allemaal achter elkaar door te doen als 1 oefening:
1.schouders draaien in grote cirkels, zowel naar voren 10x als naar achteren 10x.
2.schouders hoog optrekken, hoog houden en naar achteren trekken, dat geeft als het goed is een soort knoop gevoel in de schouders,10x
3.deze oefening kan alleen als je geen felle pijn hebt in het schoudergewricht bij je armen optillen: vingers op de schouders en grote cirkels draaien met de ellebogen, 10x naar voren en 10x naar achteren. (als er evt een ontsteking zit in het schoudergewricht, dan is deze oefening heel pijnlijk bij het omhoog tillen van de elleboog boven schouderhoogte. Mocht dat het geval zijn kun je kijken of je de cirkels klein maakt door onder schouderhoogte te blijven, maar meestal is het dan beter om het te laten zitten)
4.handen achter het hoofd en dan ellebogen naar elkaar toe brengen voor het gezicht en weer helemaal opzij trekken 10x elke kant. (deze kan natuurlijk ook alleen als je niet teveel problemen hebt je armen boven schouderhoogte te krijgen) Deze werkt ook voor de nek, trouwens.
Als de oefeningen goed voelen, kun je ze bij wijze van spreken 10x op een dag doen. Meestal zijn je spieren tijdens en direct na het doen wel moe, maar dat trekt snel weg.
Ik weet niet of je iets van een kruik of hotpack bij je hebt, maar dat kun je misschien ook nog gebruiken tijdens je liggen/slapen: Warm maken en onder je schouders/nek leggen en gewoon op gaan liggen (niet op blote huid). Als het de spieren/pezen zijn geeft dit meestal wel verlichting.
Ik hoop dat je er wat aan hebt :) Liefs en dikke knuffel, Inge"
Zekers Inge, dankjewel! Kan ik iig iets doen. Die term' Frozen shoulder' komt van Harry Vogel, das een violist, wat weet Harry nou van schouders:-) ik heb meer vertrouwen in jouw Mensendieck praktijk. En voor iedereen die de moeite heeft genomen om zover te lezen: mee-oefenen, hè! Laat me hier nou niet alleen zitten draaien! 10 keer per dag, goed voor de doorbloeding van je schouders, wie wil dat nou niet? (Fem, kan jij voor de gein is kijken via Google analytics hoeveel mensen nu op kantoor rondjes zitten draaien met hun schouders?:-))
Tot slot: vannacht was er een oproep van Halifax coastguard in hun zogenaamde "request broadcast" dat er een bootje in de buurt drijft van 5,9 foot met 4 kerels erin zonder motor. Wie of ze sleepte kan geven, ze zitten 10 mijl bij me vandaan. Het is hier 's nachts verrekte koud en nat moet je weten, dus om die stakkers nou aan hun lot over te laten. Ik heb ze opgeroepen en uitgelegd dat ik in een race zit, dus niet direct zit te springen om hulp te verlenen, maar dat ik vlak voordat de eerste doodgaat ik uiteraard wel in de buurt ben. Werd gewaardeerd en ze verwachtten wel een oplossing te zullen vinden, er was geen Emergency en vissers genoeg hier.
"Request broadcast" daar zouden ze in nl. wat van kunnen leren zeg, echt gaaf, niks reddingsdienst bellen, eerst effe kijken of er wat in de buurt zit. Dat hebben die Canadezen goed bekeken.
Nou ja, licht weer dus.
Nu zeilen!













Geen opmerkingen:

Een reactie posten