Tot nog toe is de VQ32 sneller is in het midden weer van zeg 10 tot 25 knopen. In ligt weer pakt de Corby wat en eenmaal in plane ook, maar daar tussen krijg ik hem er gewoon niet voorbij.
Na een dikke 1500 mijl zou ik volgens de rating zo'n slordige 40 mijl op Lett voor moeten liggen en ik lig 25 mijl achter hem. 65 mijl verschil. Die fout van gisteren kunnen we wel 20 tot 30 mijl aan toekennen, maar waar ik die andere 35 tot 45 had moeten halen weet ik niet zo goed. Het lijkt erop dat ik in de depressie wat gepakt heb op Lett, mogelijk had hij daar door beter te varen nog wat uit kunnen halen, dus dan wordt het verschil alleen maar groter. Bij de start voer ik met enkel rif en genua 4, genua 3 en dubbel rif had daar meer snelheid opgeleverd. Dus als ik nou mijn 'startfout' wegstreep tegen zijn 'depressiefout', dan blijft er pak hem beet 40 mijl verschil over
Dat zo op een rijtje zettend blijkt het lastig om met de Corby de 1.06 rating goed te varen (al valt het me eerlijk gezegd nog mee). Nou is de boot ook uit 1993, voor het irc tijdperk en de VQ32 is door Dick keurig getekend midden in het irc tijdperk.
Optimalisaties Corby
Het enige dat ik nu kan bedenken is weer terug naar een gewoon grootzeil. Dat scheelt behoorlijk in de rating en ik kan het vermogen eigenlijk alleen bij heel licht weer kwijt. Daarboven al snel teveel helling en roerdruk, ondanks dat we de kiel al 7 cm naar achteren gezet hebben. Wat wel aardig is dat Will Mumford (eerste eigenaar van de boot) vlak voor de start even aan boord was. Ik vertelde hem van de aanpassing naar vaste kiel en het eerste wat hij vroeg was of weer nog iets aan verandert hadden, of we hem niet naar achteren geplaatst hadden. Dat geeft me te denken dat de boot ook tien hij nieuw was en nog 500 kg lichter dan nu, niet goed in balans geweest moet zijn. Mesen die een square head op een irc boot overwegen, geef me eens een bel voordat je beslist. Ik weet niet of het onder irc uit kan.
Kansen
Het weer voor de komende dagen ziet er voor Richard en mij gunstig uit tov de rest van het veld. Het is vrij obvious what to do (al ga ik het hier natuurlijk niet opschrijven:-), dus dat betekent winst voor ons twee tov de rest van het veld, maar tov Richard win ik daar niks op. Daarna is de kans groter dat we uit elkaar zullen varen, (al kan ik dat nog niet helemaal overzien). Het is wachten op de fouten van de ander. Dat kan hem zitten in tactiek op de laatste 700 mijl, materiaalproblemen of in slaap sukkelen. Die laatste kans acht ik bij Richard niet zo groot, daar is hij veel te getraind voor. Materiaal problemen gun ik geen van beiden. Dan blijft (naast mijn slaap hobby, maar die lijkt nu beter onder controle) tactische fouten over. Maar of ik daar mij eerdere fout + 40 mijl mee goed vaar? Ik weet het niet. Andrea en Roger zijn hard aan het gassen, maar moeten nog zo'n 550 mijl op ons invaren voordat ze ons op rating voorbij zijn, kans lijkt niet zo groot.
Dus het lijkt erop dat we dat biertje als vrienden, wat ik zeker onderschrijf, gaan drinken op zijn zege. Tot slot:
It aint over till it's over!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten