zaterdag 1 juni 2013

Ter vermaak: wat inside competitor info

Die Jeroboam is hartstikke standaard en doet het verrekte goed. Schijnt een waanzinnig georganiseerde vent te zijn, resultaat is ernaar. Heb hem nauwelijks gesproken.

Die Vq32 van Richard is door Dick junior getekend specifiek voor de OSTAR. Er zijn er drie gebouwd, waarvan deze de laatste en de snelste is. Het ding zit vol met alleen maar het beste van alles, zeilen, nke elektronica, carbon Selden mast, dus nou niet echt standaard van de plank. Erg mooi bootje trouwens, zou hem zo willen hebben. Een van de eigenschappen is dat hij minder hard hoeft te werken om hard te gaan. Spirit gaat hard, maar niet vanzelf. En Lett is ook niet de eerste de beste. Gepensioneerde special marine oid. 45 denk ik, net getrouwd met Amerikaanse (slimme leuke dame) en is nu zijn boot naar USA aan het zeilen. Bij de start had hij eigen Ferry afgehuurd voor familie en vrienden.

Ik denk dat Budel gewoon zit te slapen of 74 is maar ik moet die ouwe (zoals zijn zoon zegt) niet uit het oog verliezen want hij barst van de ervaring en die boot moet kanonnehard kunnen, ook zo'n geval van alles erop en eraan. Ding is prima in orde. Kerel ook. Komt tot nog toe in deze race nog niet uit de verf lijkt het.

Die Italiaan is gewoon een mafkees, foute kerel, ook in omgang. Ik denk dat die boot niet bij wordt van veel wind. Bij de start zag ik hem overstag gaan en toen ging die mast toch tekeer, niet mooi meer. Dus zijn zuidelijke koers is misschien ook behoud van lijf en leden. Voor de start lag hij aan de ketting, havengeld niet betaald. In club liep hij pardoes over Hiske en Lyse heen, alleen met zichzelf bezig en ogen in zijn zak. 4 man personeel, maar ik denk hartstikke blut. Spectaculaire boot, dat wel.

Roger Langevin is erg introverte kerel (of hij is niet comfortabel met zijn Engels) en boot lag aan een mooring. Ik weet niet zoveel van hem. Aardige vent en spectaculaire boot. Bij de start leek hij voorzichtig, verstandig met zo'n ding lijkt me.

Asia is een erg leuke dame. Vaart op een geleende boot waar ze al een tijdje mee rondvaart. Leuk mens, heeft ostar eerder gevaren in de boot waar Ralph nu mee vaart. Ervaren zeilster lijkt het.

Die Zwitser is ook oké. Balen dat hij pech heeft. En dan dat verhaal van Keith: twee grootzeilen in 72 uur. Duur geintje op 49 ft Najad. Rolzeil in de mast. Jammer ook dat Cristian terug is, die kan je erbij hebben:-)

Rating: onder irc (handicap systeem) worden extremen afgestraft lijkt het. Spirit heeft er minstens vijf: heel erg lichte boot, square head grootzeil, waterbalast, carbon mast en heel erg diep voor zijn lengte: 2,5 meter. Dat zijn denk ik de belangrijkste redenen waarom ze vinden dat Spirit zo hard moet kunnen gaan op papier. Maar ik vermoed ook dat er beleid achter zit om de kosten in de perken te houden. We zullen eens kijken of we die rating goed kunnen varen. We doen ons best en hebben iig nog steeds stinkend veel pret:-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten