maandag 29 juli 2013

door het Kanaal bij Dover

Terwijl iedereen slaapt worden wij met 8 knopen door het Kanaal geblazen. Acht knopen door het water wel te verstaan. Door het nu gunstige tij betekent dat een speed over ground van tegen de 10 knopen. Soms even boven de 11! We zijn weer op schema voor Dover bij hoog water zodat we voor op de getijde golf het stuk naar Ramsgate kunnen doen.

De Ellinor is in eerste instantie iets dichterbij gekomen. Ze konden eerder profiteren van de ruimende wind en hadden door hun achterstand ook eerder stroom mee. Toen de afstand teruggebracht was tot onder de drie mijl waren de situaties weer gelijk en spoten we er van door. Nu is Ellinor bijna 6 mijl achter ons. Als het zo doorgaat zijn we eerder in IJmuiden dan zij in Scheveningen. Van Jac weten we nu dat het een Swan 55 is. Mooie boot, maar een beetje lui lijkt het.

De shippinglane komt langzaam dichterbij; aan stuurboord zien we schepen als de YM Unity van 1090 voet of de NYK Virgo van 1109 voet voorbijschuiven.
Aan bakboord glijd Dungeness voorbij. 01:30 UTC, 2 uur en 18 mijl te gaan tot hoogwater bij Dover.

Na Dungeness maken we een bescheiden bochtje naar links, koers 55 graden nu. De wind komt daardoor vrijwel recht van achter. Dit is echt een rotkoers. Omdat je met de wind meevaart is de relatieve windsnelheid laag. Daardoor staat er weinig druk in de zeilen die in combinatie met de golven gaan klapperen. Nog een geluk dat er veel wind staat, het klapperen valt mee. De genua hangt in de luwte van het grootzeil waardoor hij vrijwel nutteloos is. Wanneer er een serie hogere golven van achter komt die de kont naar links wegzet reageert de autopilot te laat. Die stuurt naar links terwijl hij alweer naar rechts had moeten sturen. Bij elke golf wordt de roeruitlag groter, we roller heen en weer, de mast zwaait van links naar rechts. Om onder deze omstandigheden te slapen is verschrikkelijk vermoeiend. Je droomt dat je in een achtbaan zit, of in een lift die in een spiraalvormige schacht naar beneden dendert. Dit terwijl je heen en weer door je bed rolt. Door de autopilot response naar maximaal te zetten wordt de schommeling al minder. Door nog iets door te draaien naar 50 graden komt de wind echt recht van achter. De genua kan nu naar stuurboord waardoor er betere balans in het schip komt. We gaan nu 8 knopen door het water recht voor de wind. Niet slecht.

Naarmate we In de buurt van Dover komen neemt de wind iets af, we maken nog altijd 6.5 knopen door het water. In combinatie met de stroming is dat nog steeds 8 knopen over de grond. In de verte vertrekt een ferry uit de haven en verdwijnt richting Calais. De "Spirit of France", een collega Spirit. Als ik een ferry had zou ik hem "Mingelen" noemen.

Het wordt licht in het noorden. De contouren van de krijtrotsen worden zichtbaar. Er vertrekt nog een ferry. richting Duinkerken ditmaal. Twee andere komen aan uit Calais.
03:15 UTC, nog 15 minuten tot hoogwater, we liggen 3 zeemijlen van de haveningang. De wind doet steeds minder, we halen amper 6 knopen watersnelheid. Speed over ground staat op 9 knopen. De Ellinor is inmiddels van de AIS lijst verdwijnen. Doe ik zelf ook; tijd om even te slapen.

Gr. Douwe

Geen opmerkingen:

Een reactie posten