woensdag 10 juli 2013

kanaal 16, je hoort nog eens wat!

Ok. Iedere zeiler weet wel wat een marifoon is en wat de functie is (noodkanaal). Voor de niet zeilers onder ons een korte uitleg. Aan boord van schepen zit vaak een marifoon geinstalleerd. Dit is soort telefoon waarmee je gesprekken kan voeren tussen schepen onderling en tussen schepen en de kant. Het werkt iets anders dan je normale telefoon in die zin dat a) je op dezelfde frequentie moet zitten (op het zelfde kanaal) en b) dat je niet tegelijker tijd kan kletsen. (Eerst de een, dan de ander). Je begrijpt dat in havens veel gebruik wordt gemaakt van marifoons.hoe verder je op zee zit hoe minder.

Op zo'n marifoon zit een kanaal (nummer 16) dat specifiek wordt gebruikt voor belangrijke berichten aan zeevarenden zoals weer aankondigingen, noodsignalen of het aanroepen van schepen onderling. Dit kanaal hoor je op zee uit te luisteren en ook vrij te houden voor dit soort berichten. Enfin: geen lul verhalen op kanaal 16!

Nu hadden wij gisteren een gekombineerd reddings / lul verhaal op kanaal 16 tussen een vissers schip genaamd 'good news 2' en de kustwacht. De bemanning van het visserschip heeft de kustwacht opgeroepen omdat ze hun schipper van boord willen hebben met de helikopter vanwege een hart aanval. De schipper denkt daar anders over...

(Na deze mededeling zaten douwe en ik aan de marifoon gekluisterd...).

De kustwacht komt met een helikopter, en gedurende de vlucht komt de schipper opeens achter de marifoon die de kustwacht oproept met de melding ' dat hij zich wel ok voelt' en of het echt nodig is dat de heli komt. De kustwacht heeft op dat moment nog niet door dat de bemanning niet meer achter de marifoon zit, maar de patient zelf. De schipper begint uitgebreid uit te leggen dat hij zich ok voelt en dat het wel goed komt. Hij zegt dat hij van zijn bemanning van het schip af moet, maar wil eigenlijk niet en vraagt of het allemaal echt wel nodig is

(Douwe en ik kijken elkaar op dat moment aan van" what the fuck is deze vent aan het doen" onderhandelen met de kustwacht of zijn eigen reddings operatie niet kan worden afgeblazen?? )

De kustwacht is het ook ff kwijt en vraagt wie nu precies achter de marifoon hebben en wie de patient is, waarbij de schipper zegt dat hij de patient is. Dan valt het kwartje bij de kustwacht en schakelen ze over op een andere 'werkwijze' Deze vent gaat dus nu echt van boord! Gevaar voor zich zelf en ook voor zijn omgeving en bemanning! Met duidelijke taal geeft de kustwacht aan dat hij van zijn boot gaat en over 20 minuten klaar moet staan! De schipper sputtert nog een beetje tegen en vraagt daarna of hij met een hijslijn of basket eraf wordt gehaald. Als klap op de spreekwordelijke vuurpijl meldt hij ook nog even dit al eerder heeft meegemaakt vanwege meerdere strokes in het verleden, graag de basket die is wat comfortabeler....

Zo hoor je nog eens wat op zee!

Tijd voor tweede kop koffie en wat chocola! De nacht vogels zijn nu rondjes rond het toplicht aan het draaien, erg leuk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten