vrijdag 12 juli 2013

Tijd om even wat vragen te beantwoorden.

Gjalt L. vraagt zich af of dat niet heul saai is om zo lang over een boeg te varen. Toen ik de vraag las wilde ik hem met nee beantwoorden, maar na nog een nacht in een rechte lijn doorgevaren te hebben neig ik naar ja! tot 36 uur geleden was de wind variabel, en hoewel het grootste gedeelte al over bakboord ging hadden we veel te doen. Zeilen wisselen, trimmen voor andere windsterkte, waterballast aan boord pompen of juist overboord zetten etc. Sinds 36 uur varen we onder min of meer constante condities. We hebben in het begin nog wat geëxperimenteerd met verschillende zeilen en 10 uur geleden nog een rif gezet, maar de koers is vrijwel onveranderd en de windrichting ook.
Dat begint saai te worden.
Aan een boek lezen ben ik nog niet begonnen, maar het zit er aan te komen.

Annemieke wil weten wat voor shifts we draaien.
We draaien shifts van onbepaalde duur. Overdag gaan we om de beurt even een uurtje tukken, maar we zijn ook veel samen op. 's Avonds na het eten ga ik slapen, het is dan net donker. Richard vaart dan een uur of twee a drie waarna ik het overneem tot het licht begint te worden. Daarna vaart Richard twee uur, en ik ook weer twee. Dan is het tijd voor ontbijt (we gaan straks omeletten bakken) en begint het dag schema weer waarin we niet echt vaste shifts hebben. De boot vaart vrijwel continue op autopilot dus veel sturen is niet nodig.
Ik ben veel bezig met het uitstippelen van de route. Dat is lastiger dan het klinkt, simpel naar de monding van het Kanaal sturen zou niet efficiënt zijn. Met behulp van lange termijn windkaarten waarop de wind tot 10 dagen vooruit wordt voorspeld bepaal ik waar we over drie tot 7 dagen willen zijn. Op dit moment lijkt het erop dat we ten noorden van de grootcirkel route moeten zijn, daar staat een goede bak constante wind uit het zuid-zuidwesten. vervolgens bepalen we met een gedetailleerdere windvoorspelling hoe we dan de komende drie dagen daar komen waar de wind is. Dan houden we rekening met kleine variaties in het windbeeld om stukken met weinig wind of wind uit ongunstigere richting te omzeilen.
Veel scheepvaart is hier niet. Vannacht zijn op 1.5 mijl voor een tanker langsgevaren en de vorige boot die enigszins dichtbij was was 24 uur daarvoor. Tijdens het typen van deze post is er niemand te zien op de AIS ontvanger en ook de radar detector houdt zich stil. Naar buiten kijken heeft niet veel zin nu, het zicht is hooguit 250 meter. Genoeg om dolfijnen te zien, die ook tijdens de nacht actief. We zaten binnen toen we plotseling hun sonars hoorden piepen. Toen we buiten kwamen was het weer showtime.

Verder kost alles veel tijd. Meerdere keren per dag mijn pak aan en uit, wisselen van thermolaag, eten koken; alles is een acrobatische act in een stuiterende boot waar we niet rechtop in kunnen staan. Ik zit onder de blauwe plekken en mijn zitvlees vervloekt me elke keer dat ik weer op een lijn ga zitten. Maar het blijft een mooie ervaring om zo de Atlantische oceaan over te steken.

Groeten Douwe
N44 37.75
W 57 44.52
11:45 UTC

Geen opmerkingen:

Een reactie posten