woensdag 12 juni 2013

Gennaker nog geen succes deze OSTAR

Jammer maar helaas. Ik was heerlijk aan het varen onder enkel rif en masttop gennaker. Ging top. Bij controle rondje bleek dat de tackline bijna doorgeschakeld was op de spriet. Hmmmm. Zekere voor het onzekere. Gennaker eraf, boom naar binnen, blokje erop, tackline inkorten en klaar. Meteen maar even gijpen? Vannacht dan iets minder wind, allicht gunstig. Weet je wat, we gingen het rustig aan doen, dus fractionele gennaker erop (kleiner). Alles tot in de puntjes voorbereiden. Het gaat er niet om hoe snel hij erop staat, maar hoe lang en potentieel is dat minstens twee dagen. Dat is ook hard nodig om de rating voor die dingen goed te zeilen (zie achtergrond info). Ding gehesen en meteen al de zak overboord, weg,.... Daarna binnen 5 minuten tot drie keer zo hard uit het roer gelopen, de laatste keer geen kijk op dat hij terugkwam, dus zeil naar beneden gewerkt, in het water, sleuren, vechten om naar binnen te krijgen, gelukt.

Nou dus maar weer achter een fokje aan, armpjes weer even goed op hun lazer gegeven helaas. De score was 5 minuten gennaker. Het waait hier ongeveer 25 knopen, zou riant moeten kunnen volgens mij. Balast was vol, gewicht goede kant en één rif, een tweede rif had natuurlijk geholpen. We moeten maar es met Kooij varen met dit zeil, kijken wat hij ervan vindt. Ik heb het idee dat ik de masthead langer kan houden dan de fractionele. Ben nog geen vrienden met dit zeil.

Achtergrond info: Je kan kiezen vóór de wedstrijd of je met of zonder gennakers vaart. Zonder betekent gunstiger rating, maar je mist power downwind, dat is een belangrijke keuze in de OSTAR die je dus vooraf maakt. aangezien ik altijd erg veel lol heb in die dingen en de Spirit er bloedhard mee gaat heb ik besloten ze mee te nemen. Wat ik niet mee had genomen in mijn overweging is dat als er hier wind staat, het meestal meer dan 20 knopen is, en dan is het dus lastig met zo'n gennaker van 77m2 en ga je achter een fokje aan ook nog steeds prima. Er varen vijf boten zonder dacht ik, waaronder Andrea die het wedstrijdcomite een half uur voor de start heeft laten weten dat hij zonder zal varen, altijd in voor een geintje, die Italianen).

Jammerrrrr, dit was bij uitstek de kans om mijn achterstand op Lett weer een beetje goed te varen, maar het zit er effe niet in helaas.

Verder alles oké, ga maar potje koken dan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten