zaterdag 15 juni 2013

Ja daar is ie: Mr. Perfectie: alles over wasmachinegedrag

Wanneer moet je nou balen en wanneer mag je tevreden zijn? En van wie? Stel je vaart een ostar, allemaal mooie doelen zoals heel aankomen en pret maken enzo, maar toch wordt je poepsjagerijnig als je nieft wint, zeker als je er aan geroken hebt. Laten we elkaar geen mietje noemen: als je een wedstrijd vaart, dan vaar je een wedstrijd en die vaar je om te winnen. Anders ga je wel gewoon een stukje zeilen. En om Nicole te citeren: meedoen is leuk, maar winnen smaakt beter. Natuurlijk zit er hier ook een component in om het 'te doen', zonder die wedstrijd had ik dit stuk nooit gevaren, maar eh,...

Waarom is het zo vervelend om niet te winnen? Omdat je een doel niet haalt? Omdat je jezelf identificeert met het resultaat en dus een lul vindt als het niet lukt? En waar leg je dan de lat? Ik denk dat Lett met een budget vaart dat 3 keer mijn budget is, en Andrea misschien wel 20 keer. Is het dan realistisch om te winnen? Misschien niet. Aan de andere kant kan je ook zeggen dat ik fouten gemaakt heb. Ik heb het op een aantal momenten echt laten liggen. Daar mag je toch wel van balen. Laten we het daar maar op houden dan. Dat is misschien het leerpunt. Je eigen wedstrijd varen. Leren van je fouten en genieten van je trotse momenten.

Hoe meer je erin stopt, hoe meer je eruit haalt, en dat geldt natuurlijk niet alleen voor dit wedstrijdje. Ook voor kinderen opvoeden, werk en een tafel lakken. Maar ja, ik wil ook niet worden als die Italiaan, balans is dus noodzakelijk en daar hoort dan acceptatie bij dat het misschien niet 100% gaat.

Focus is nooit mijn sterkste punt geweest, te veel generalist (Hé! Dit is mr. Perfectie aan het woord!). Als je van alles een beetje wilt moet je niet verwachten dat je van alles alles krijgt, daar wordt het leven knap lastig van. Zou graag ergens echt in uitblinken, maar ben niet bereid de offers te brengen. Als je daar niet toe bereid bent, moet je ook niet piepen als het niet lukt. (Pfffff, moet je er nou echt 40 jaar over doen om daar achter te komen)?

(Effe tacken, nee, terug, hmm, toch, weer heen, hmmmmm, Tsja, lood om oud ijzer, dan maar effe naar de kust, vaar al 600 mijl langs een prachtige kust zonder haar te zien).

Mr Perfectie? Wasmachinegedrag? Uitleg: Als je mij een wasmachine uit laat zoeken, dan wil ik ook alles weten, obsessief dus, echt alles. Een winkel loop ik allang niet meer in, want die gasten weten er toch niks van, internet rules. Dus, 5 avonden bezig om het uit te zoeken. Wat? 5 avonden? Ja. Die avonden had ik dus in de kroeg kunnen zitten met vrienden, kunnen tennissen, met Fem uit eten gekund en een boek kunnen lezen. Een wasmachine kopen kan ook in 5 minuten op de hoek, who fucking cares dat dat ding 0,0005% minder is dan die andere? Naar dit voorbeeld is de term wasmachinegedrag ontstaan. En mister Perfectie is daar nogal in zijn element. Nou blijkt dat hij in dit wedstrijdje ook nogal wat melk in de pap te brokkelen heeft. Misschien moest ik hem maar es op vakantie sturen-) tijdje onbetaald verlof zal hem leren:-) zie ook bericht Bertram hieronder. Genoeg cockpit filosofie. Echt niet veel nodig op deze reis, genoeg aan mezelf:-)

Berichten:
Bertram:
"Hoi,
Er zijn zo ver ik weet geen stenen op zee, laat staan de zelfde!
Met andere woorden shit happens, jammer als je niet je prachtige plek die je tot nu toe met hand en schouder hebt verdedigd vol kan houden. Maar dat doet nergens wat aan af.
Ik citeer: je vaart een wedstrijd de eerste keer om hem te ervaren, de tweede keer om te scoren.
Ik zou relaxen, laat het gebeuren en geniet van deze laatste momenten. En accepteer de rust (mr. verveling...)
Liefs Bram"

Thanks:-)

Alain Poncelet (zeiler met hele gave zelfgebouwde 32 footer, als je de afwerking aan de binnenkant ziet komt mr. Perfectie spontaan klaar ongeveer:-) snaarstrak):

"Hai Jac,
Ik volg je wedstrijd sedert de eerste dag. De boot prepareren voor zo'n wedstrijd is al een prestatie op zich. Fantastisch. Intussen is de 1000 mijl DH gestart en het gaat heel hard. "A walk in the Park" voor een OSTAR deelnemer.

Greetz,
Alain Poncelet
Denebola"

Tip van Dick:
"Nog wat tips voor Jac en zijn genaker, Als hij niet heel groot is en de boom lang, dan kun je hem ook naar loef op de schoot uitbomen zoals bij een genua. Kun je diep varen en staat bij harde wind heel stabiel. Nadat ik een aantal keren bij het gijpen mijn genaker om het voorstag had zitten ben ik er achter gekomen dat je tijdens de gijp ook de fok kunt hijsen en stijf in het midden kunt zetten. Gaat vooral als je moe bent veel gecontroleerder. Nu maar hopen dat hij nog een paar dagen bezeilde wind krijgt!
Groet,
Dick"

Goede tip, dank!

Thuis:
"Balen dat de wind niet mee zit nu. Blijft wel spanned zeg! Je zit lekker dicht bij de kust, dus we kunnen je nu volgens via AIS :) Erg gezellig weer. Om de 3 minuten ofzo een update.

Dikke kus van ons drien. Probeer vooral nog lekker te genieten zou ik zeggen van die laatste paar dagen. First loozer is ook een prima plek hoor, zijn super trots op je. Dikke KUSSSSS"

First loozer, getvervdfgnhmtg dgnryefv

EN NOU VARE:-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten