woensdag 19 juni 2013

Ter afsluiting: Finish, Doelstellingen, Hulde en Inzicht

Het zit erop, onze deelname aan de OSTAR 2013 is een feit. Ik ben vanmorgen om 04.00 uur plaatselijke tijd ontvangen door een grote dikke speedboot die met me meegevaren is naar de finish. Geweldig mooie finish gehad in gitzwarte nacht. Ging echt heel mooi, kwam met een lange slag met nog zo'n 20 meter tot de rotsen met dik 7 knopen aan de wind over de lijn, spectaculair:-). In de club zaten zeker tien mensen me op te wachten met koffie, ontbijt en champagne:-) Ben nu aan het puinruimen, vooral voorin is het een bende :-) slapen in een vieze boot is ook niks, maar kan best een tukkie doen :-)

De doelstellingen waren:
1 Heel aankomen
2 Pret maken
3 Winnen

Ik heb hem gevaren, alles heel gehouden, veel pret gemaakt en heb niet gewonnen, maar zeker niet slecht gevaren. Wat mij betreft zijn de doelstellingen voor meer dan 90% behaald terwijl ik met 67% ook meer dan tevreden was geweest :-) Het was ronduit fantastisch in elk opzicht alle effort meer dan waard.

Hulde, in willekeurige volgorde:
Hulde aan het thuisfront voor alles.
Hulde aan Henk Boersma voor de geweldige morele steun en informatie tijdens de reis. Hij heeft me elke vier uur een sms gestuurd met mijn positie in het veld en wist feilloos aan te voelen wanneer ik aan welk mailtje behoefte had. En niet onbelangrijk, hij heeft ons een externe antenne gegeven voor de iridium. Feilloos gewerkt, nooit ontvangst problemen, ervaring telt hier!
Hulde aan alle Nederlandse OSTAR zeilers die hun ervaring gedeeld hebben en inspiratie overgebracht hebben tijdens de race, zo zij daar Dick Koopmans, Huib Swets, Leon Bart, Harry Vogel en Bart Boosman
Hulde aan de Spirit dat ze me veilig en zonder kleerscheuren naar de overkant gebracht heeft.
Hulde aan Richard en zijn vader voor het inbouwen van alle elektronica, het heeft feilloos gewerkt, dat is wel een verschil met het boekje van Bezemer waarin na de OSTAR niets meer werkt.
Hulde aan zeilmaker Arjen Kooij uit Haarlem. Mijn hemel wat heeft het spul op zijn donder gehad. Er is niks aan te zien, afgezien van vuil. Oersterk en super vormvast. Ik denk dat je met deze set probleemloos nog vier OSTAR's kan varen voordat het uit elkaar waait. Ik heb me om de zeilen geen moment zorgen gemaakt, ook niet in 45 knopen wind.
Hulde aan Vester Knibbe en Sander Bakker van Tuned Rigs en Ropes uit Enkhuizen. De mast is nog zo'n item waar ik me geen zorgen om gemaakt heb (afgezien van de montage van de windset dan :-)), en dat is best knap voor iemand die al twee keer (eigenlijk drie) een mast verloren is! De Selden staat er formidabel op.
Hulde aan Huib Swets voor levering van de Efoy brandstofcel, geweldig ding. Efoy is als de mobiele telefoon uit de jaren negentig, je wist niet dat je het nodig hebt, totdat je het hebt, dan wil je nooit meer zonder :-)
Hulde aan Hugo de Wolf voor de ter beschikkingstelling van de twee GoPro camera's en zijn enthousiasme daarbij. Beeldmateriaal volgt zodra beschikbaar op deze site.
Hulde aan Armin Geissler van Nautec Engineering voor de levering van de Jefa lineair drive voor de stuurautomaat, nog zo'n item waarbij me geen zorgen om gemaakt heb. Super ding!
Hulde aan iedereen die meegelezen heeft en support heeft gegeven in de vorm van mails en aanwezigheid.
Hulde aan Bertram en Lies voor het respectievelijk meevaren naar Plymouth en aanwezig zijn bij de start.
Hulde aan Richard en mezelf voor het geweldige kluswerk dat we samen gedaan hebben en de vriendschap die daaruit gegroeid is.
En op voorhand veel dank aan Richard en Douwe voor het terugzeilen van de Spirit.

Inzicht.
De laatste dagen is het inzicht gekomen hoe de afgelopen drie jaar in het teken heeft gestaan van de OSTAR. Alles heeft moeten wijken, gedeeltelijk of helemaal: sociale contacten, andere hobby's, weekenden thuis, vakanties, andere uitgaven, werk, een huis met een tuin en ga zo maar door. Alle zeiltochten hebben in het teken gestaan van voorbereiding voor. Alles ging altijd goed, maar het was wel krap. En dan te bedenken dat ik pas 6 maanden geleden definitief besloten heb om te gaan. Wat zal mijn leven een heerlijke ruimte krijgen nu. Daar zie ik echt naar uit. Er is zoveel dat ik niet gedaan heb om dit te kunnen doen, en daar is nu ruimte voor.

Nog een keer?
Vooraf zei ik: of ik doe het nooit meer of ik ben verslaafd. Ik vond het geweldig, maar het is nu tijd voor andere dingen, thuis. Maar ja, hoe de wereld er over vier jaar uitziet? Who knows :-) Eerst is Richard aan de beurt!

Tot slot.
Ik vond het geweldig leuk om dit blog te schrijven. Het mes sneed voor mij aan twee kanten. Enerzijds kon ik mijn ervaringen delen en van me afschrijven. Door te schrijven verwerk je ook en duurt het thuis geen half jaar voordat je kunt vertellen wat je meegemaakt hebt. Anderzijds ontdekte ik dat veel mensen er plezier aan beleefd hebben om het te lezen, en dat maakt de hele tocht minder egocentrisch, het is gewoon fijn als je weet dat andere mensen mee aan het genieten zijn.

Voor nu sluit ik dit blog af. Ik sluit niet uit dat er nog een naschrift volgt, maar de race is klaar. Richard en Douwe gaan vast verder met bloggen tijdens de terugtocht. Ik ben nog een paar dagen in Newport om na te gloeien en na te pruttelen met collegazeilers. Dan ga ik Bas zijn verjaardag vieren in NY en dan heel snel naar mijn geliefde meisjes!

Nogmaals dank voor jullie enthousiasme!

Hoofdstuk afgesloten. Is er leven na de OSTAR? Here I come!

Nagloeiende groet:-)
Jac








Geen opmerkingen:

Een reactie posten