woensdag 12 juni 2013

dag 16, emotioneel zware dag

Vannacht lopen hakken, vandaag afnemende wind, heel slechte VMG, maar nu weer on top. Momenteel een snelheid van 7,5 op 290, levert een vmg op van rond de 6 knoop, worden we weer blij van.

Wat is er aan de hand.
Ten eerste voel ik een enorme druk om te presteren met zoveel volk op de tribune (hoe doen topsporters dat?). Allemaal goed bedoelde emails met dat het super gaat en dat ik het gas erop moet houden. Dat wil ik als geen ander, maar m'n lijf zit me in de weg, ik moet mijn uiterste best doen om balans te vinden tussen lijf heel houden, plezier en snelheid. Want ik heb geen zin om mijn laatste dikke week te vergallen hier op zo'n mooi stuk varen.
Ten tweede was de tactiek echt lastig vanmorgen, meestal weet ik wel waar ik heen moet, maar vanmorgen kwam ik er niet uit, en maar zitten puzzelen, maar het leek allemaal lood om oud ijzer. Lett achterna varen geeft weinig kansen, dus een andere route kiezen is risicovol tov de rest van het veld, maar geeft tov Lett wel weer wat beweging. Uiteindelijk besloten omdat ik er niet uitkwam om maar gewoon maximaal VMG te blijven varen en dat heeft tot nog toe goed uitgepakt. Daarmee kom ik ook dichter bij de kust, gunstiger volgens Bart en Leon, dank voor de tips beiden. Dus toch weer in de slipstream van Lett, het is niet anders, Henk noemt het synchroon zeilen, het is iig een knusse wedstrijd zo, we zijn het qua tactiek roerend met elkaar eens blijkbaar:-)

Nou ja, dat samen met een stampende boot en een pijnlijk lijf kan je jezelf aardig gek mee maken. Ben uiteindelijk maar gaan tukken en dat hielp, daarna enorme bak pasta gemaakt, twee uur heerlijk in de inmiddels volle zo'n zitten sturen en daar knapt een mens van op. Wat ook leuk is, is dat de marifoon weer tot leven komt, Canadese kustwacht:-)

Dan de berichten, erg leuk:-)
Bart Boosman:
"Jac heeft het over een biertje drinken met Richard. Slecht plan; in de Newport Yacht Club drinkt men de locale specialiteit: de beroemde Dark & Stormy. Een heel groot glas gevuld met crushed ice, en afgevuld met ginger ale en dark rum (ongeveer 1 op 1). Echt geweldig, maar je moet een beetje uitkijken want er zit nogal wat alcohol in! De eerste twee krijgen ze van mij! De bardame is inmiddels op de hoogte..."

Geestig Bart, dankjewel, ik zie er nu al naar uit:-) je moet weten dat Bart en ik elkaar nog nooit de hand geschud hebben, ik hem wel altijd bewonder om zijn tochten, oa solo in een eigengemaakte 30 footer "de Franschman" naar IJsland heen en weer en twee Ostars waarvan de eerste niet afgemaakt ivm mastbreuk, overkomt de beste:-). Ik heb Bart wel een keer gebeld om een borrel te drinken, blijkt ie in Groningen te wonen, is er dus nog niet van gekomen, maar moet nou toch echt een keer!

Leon Bart:
"Hi Jac,
Je doet het nog steeds geweldig! Heus het mooiste stukje komt er nu aan! Onder de kust blijven is ook mijn advies. Helaas ga ik morgen op fiets-vakantie en kan even niet je blog/tracker continu blijven volgen. Kijk uit voor walvissen onder New Foundland en ik werd ook achtervolgd door zeehonden, heel stimulerend!
Zet'm op, Groet, Leon"

En het is toch gelukt om Dick Koopmans een beetje te kietelen, maar hij kietelt hard terug:
"Ha Femke, Jac lijkt het zwaar te hebben, maar ligt in zijn klasse nog steeds 2e op Hcap. 97'achter op Richard en 38' voor op Andrea. Jonathan (niet zijn klasse) ligt 70' voor op hcap en de rest laat hij nog achter zich.
Al lijkt het gat met Richard groot, 1 fout en ze liggen weer naast elkaar. De strijd is pas gestreden als de finish is gepasseerd! Iedereen is moe dus een fout bij zijn concurrenten is snel gemaakt! Jac, wacht je kans af en sla toe! Maar natuurlijk niet winnen op handicvap van die VQ van me(:
Groet, Dick"

Dank allemaal:-)

Tot slot gaat Stijn Wiggers dit weekend het kanaal over roeien naar Engeland, succes Stijn, ga je wel bloggen onderweg en waar kunnen we je volgen???

En nou koffie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten