vrijdag 7 juni 2013

Naar boven sjouwen

Zo, we zijn voor de verandering maar weer eens in 20 knopen wind naar boven aan het hakken, recht op de neus, in oorlogstenue: genua 4 en dubbel rif. Wel stralend weer trouwens, en zoals Bart al voorspelde, het wordt kouder. Heb mijn Antarctica spulletjes maar eens uit de kast getrokken (helaas vlak voor de genua wissel, zweten!!!), lekker warm. Ik las dat Lett het een week geleden al koud had, nou dan gaat ie nog wat beleven lijkt me:-) ben blij dat ik dit voorjaar weer even ingeslingerd ben op de Drake, dan valt dit allemaal wel mee. Nou was dat wel op een boot van 30 ton en geen dingy van 2.4 ton, dat maakt wel uit, vooral aan de wind!

Efoy. We hebben nu 1768 mijl door het water gemaakt (Henk sms'te net dat we over de helft zijn:-). Ik heb gisteravond weer een tankje gewisseld. Dat betekent dat we zo'n 1700 mijl gevaren hebben op 10 liter methanol. Wat is dat ding zuinig! Echt een feest, kan het iedereen aanraden. En dat terwijl alles continu aanstaat: ais, marifoon, plotter, stuurautomaat, instrumenten, rte, toplicht 's nachts veel laders voor camera's iPad etc en de radio ook regelmatig flink aanstaat, geweldig toch? Ik had 25 liter meegenomen, was bang dat het te weinig zou zijn, maar het lijkt wel te gaan lukken zo.

Comms lijkt weer te werken, ik merk iig niks raars meer, mails van Fem komen weer binnen:-)

Gisteravond ergens tegenaan gevaren, stuurboord roer. De boot hield echt even in, schrikken, maar geen schade lijkt het. Roerbevestiging gecontroleerd, verbinding spiegel-romp, maar niks te zien. Roer zelf lijkt ook intact, straks na overstag kan ik hem beter bekijken, ook het puntje. Ik was buiten toen het gebeurde en zag een meter of 15 achter de boot een vin zwaaien, dus ik ben bang dat iemand zich lelijk pijn gedaan heeft, sorry! Geen idee wat het was, aan de vin te zien beest van 1,5 tot 2 meter.

M'n schouders gaan weer wat beter gelukkig, aan de winnende hand lijkt het.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten